Loading....
The Sex museum in Amsterdam
The assignment from the Sex museum consists of various phases.
Phase I - restoration Marilyn Monroe
If there is one thing a museum like the Sex museum in Amsterdam cannot do without, then that is the most famous sex symbol of all time: Marilyn Monroe. The museum must temporarily do without her because an over enthusiastic visitor accidentally knocked her over, breaking her arms and legs in four places.
We were asked to restore her back to her original condition. After 30 years, it was also time to replace or restore her dress, bag, shoes and
hairpiece. This was one challenge we could not refuse!
The figure bought by the Sex museum was created by artist René de Broyer. In 1983/1984 he worked on a project which resulted in this wonderful
figure, which closely resembles a wax figure.
The people at the museum did try to fix the limbs themselves. Though this caused a problem with different skin tones and a smooth skin texture. Not only did the breaks need to be carefully treated, but the figure also needed a thorough clean. Plus, a solution also had to be found for the stability problem.
Our restorer then started restoration work on Marilyn. This involved carefully re-applying colours and shadows to the entire body. Her make-up has also been renewed, her teeth have been cleaned and her nails ‘re-polished’. Her eye lashes were also replaced. Initially, the whole figure was supported by a single pin in her left foot. We have now made a hole in her right foot so that a copper tube can be inserted far inside her leg. This measure should prevent Marilyn from suffering another fall.
In the meantime, we made an exact replica of her original dress. Though we did encounter a problem when doing so: the beautiful fan shape on her dress was realised by crinkling the fabric. After a lot of searching we discovered that there is only one place in the Netherlands where fabric is still crinkled – namely in Breda. Almost the entire country contacts this one dry cleaner to have their clothes professionally crinkled, which includes our Queen! We also made a small handbag using matching fabric. We made three copies of the dress and bag so the museum can change the outfit every month. Because Marilyn stands on a grill which blows air, her clothing comes under a great deal of strain.
After 30 years Marilyn’s shoes also needed to be restored. Replacing the shoes was not an option because the figure’s feet featured openings for the shoe straps. Any other type of shoe would thus not fit in the same way. There were cracks in the leather and the iron grill had caused the leather to tear and lift in a number of places. We applied a few new layers to the shoes, which helped to get rid of tears and other deformations. We finished the shoes with a layer of protective paint.
We also had to replace her ear rings. Because they had suffered so much damage, it was no longer possible to restore them.
Finally, we had a hairpiece knotted in the original hair colour of Marilyn Monroe. The museum still had a well preserved lock of hair, which accurately reflected the colour of the original hairpiece. Judith, our make-up artist, then worked wonders once again by returning the hairpiece to great condition.
Marilyn Monroe can now be marvelled again in the world’s first and oldest sex museum, the 'Temple of Venus' in Amsterdam.
Fase II - Renovatie diverse figuren (deel 1)
In het Sexmuseum staan tientallen etalagepoppen die in het kader van de algehele upgrading van het museum voor verbetering vatbaar waren. Onze vaste kunstenaar, Arunas, zorgde er elf dagen lang voor dat elk figuur onderhanden werd genomen.
Arunas beschilderde gezichten opnieuw, maar ook de lichamen werden o.a. van schaduweffecten voorzien. Hierdoor wordt een mannequin veer realistischer. De lichaamsdelen kregen meer detail, zoals bij deze figuren onder andere de borsten veel levensechter zijn gemaakt.
Bij enkele figuren zijn de beschilderde ogen vervangen door glazen ogen. Een tijdrovende ingreep, maar met een prachtig resultaat. Ook werden handen levensechter gemaakt door ze eerst van een nieuwe laag verf te voorzien en daarna schaduwen en adertjes aan te brengen.
Eén figuur was enorm beschadigd zoals hier op de foto goed te zien is. Arunas renoveerde dit vakkundig en het lichaam werd weer prachtig opnieuw beschilderd.
Tot slot werd her en der ook de nodige lichaamsbeharing aangebracht.
Fase III - Levering jaren Lucia la Rouge aan Sexmuseum
Een grotere metamorfose is haast niet denkbaar! Toen wij op uitnodiging voor het eerst het Sexmuseum bezochten, viel één figuur vrijwel direct op die aan vervanging toe was. Dit figuur stelde een publieke dame voor uit de jaren 20 in de rosse buurten van Amsterdam. Zij was inmiddels écht aan pensioen toe!
Vervolgens begon de zoektocht naar de juiste mannequin voor het museum. Met name de busteomvang speelde een belangrijke rol aangezien de meeste mannequins weinig 'vulling' hebben. Wij vonden uiteindelijk een sexy mannequin in Amerika, alhoewel aan haar ook het nodige veranderd moest worden, zou ze geschikt zijn voor de hoge eisen van het museum.
Lucia zag er weliswaar vrolijk en aantrekkelijk uit, haar lichaamskleur was veel te roze, haar tanden en ogen onecht, haar make up te modern en alle realistische details ontbraken. Tijd dus voor Arunas!
Met duidelijke aanwijzingen voor make up, huidskleur en tijdsperiode gingen onze kunstenaar Arunas en make-up artist Judith aan de slag. Arunas bracht een huidstructuur, geschikte lichaamskleur en schaduw partijen aan.
Haar oogvorm was ongeschikt om glazen ogen te plaatsten (zoals de wens was van het museum), maar een medewerker van Madame Tussauds Londen heeft zijn techniek op bijzondere wijze toegepast op ons figuur, waardoor ze nu een realistische en glanzende oogopslag heeft gekregen.
Judith aan het werk met het kapsel van Lucia. Het was al gauw duidelijk dat Lucia roodharig zou worden. Dit past het best bij haar gezicht en make-up en deed mijn hart al wat sneller kloppen. En dat gebeurt alleen wanneer de mannequin een eenheid vormt met de kleding en alle denkbare accessoires waarbij de kleurstelling het belangrijkste is. De finishing touch vormde de zorgvuldig aangebrachte, lange wimpers, waardoor Lucia een verleidelijke oogopslag krijgt.
'Lucia la Rouge' mag zich de nieuwe aanwinst van het Sexmuseum in Amsterdam noemen.
Fase IV - Renovatie diverse figuren (deel 2)
Wederom heeft onze kunstenaar Arunas zich (artistiek) compleet uitgeleefd op de mannequins van het Sexmuseum...
Fase V - Levering pruik Mata Hari
aan Sexmuseum te Amsterdam
Mata Hari, haar echte naam was Margaretha Geertruida (Griet) Zelle (7 augustus 1876 - 15 oktober 1917), was een Nederlands danseres. Ze werd wegens spionage veroordeeld en gefusilleerd.
Mata Hari is beroemd geworden door haar vermogen om in te haken op de populaire smaak van haar tijd. In 1905 brak ze in Parijs door met haar 'Oosterse' dansen.
Mata Hari is nog altijd wereldberoemd, hoewel er geen filmbeelden van haar optredens bestaan, laat staan beelden met muziek. We zijn bij Mata Hari uitsluitend aangewezen op een handvol foto's, alsmede op de overlevering van haar tijdgenoten. Het Fries museum te Leeuwarden heeft documentatie over haar.
Sommigen beschouwen Mata Hari als een symbool van het oude Europa, dat met zijn glamour en schittering in de Eerste Wereldoorlog ten onder ging. Mata Hari's eigen lot weerspiegelt dit tragische einde.
Het beeld van Mata Hari in het Sexmuseum te Amsterdam is uniek en ziet er levensecht uit. Maar net als bij alle andere dingen laat de tijd haar littekens achter. Mata Hari's juwelen zijn ondertussen dof geworden en her en der beschadigd, haar sluier is verkleurd en ook haar haar is aan vervanging toe. Dat laatste heeft Times Past voor haar rekening genomen.
De juwelen zijn spectaculair gereproduceerd door Godfried Geurts, voormalig goudsmid en reeds een aantal jaren werkzaam in het Sexmuseum als hoofd van de Technische Dienst. Een ongelooflijk knap, gedetailleerd staaltje werk. Het kroontje is bezaaid met kleine edelsteentjes wat dagen tijd heeft gekost om te monteren. Alleen dat al is de moeite waard om het eens van dichtbij te bekijken.